مقاله ها

معرفی انواع ریسه های ال ای دی+ آموزش نصب ریسه های ال ای دی

انواع ریسه های ال ای دی
  • نصب ریسه ال ای دی یکی از بهترین راه‌های افزایش روشنایی و ایجاد ظاهری شیک و زیبا در انواع پروژه‌های مسکونی و حتی تجاری است. ریسه ال ای دی به دلیل کاربرد راحت و تنوع بالا از محبو‌ب‌ترین انتخاب‌ها است و هر کس به راحتی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. اگر شما هم به فکر روشن کردن ال ای دی و استفاده از آن افتاده‌اید اما هنوز اطلاعات کافی ندارید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

    معرفی ریسه ال ای دی و کاربردهای آن

    ریسه یا ال ای دی نواری یک نوع برد یا مدار انعطاف پذیر و باریک دارای ال ای دی‌های کوچک است. انواع ریسه ال ای دی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند و البته کاربردهای بسیاری دارند. می‌توانید از ریسه ال ای دی برای روشن کردن زیر کابینت، بالای سقف، کناره‌ی درها و هر نوع تزئینات دیگری استفاده کنید. به علاوه برخی از مدل‌ها دارای پوشش سیلیکونی یا پلاستیکی ضد آب هستند که به شما اجازه می‌دهند از آن‌‌ها در فضای بیرون از خانه برای تزیین دکور ساختمان یا باغ و … استفاده کنید. کم مصرف بودن و نصب آسان سبب شده روشن کردن ال ای دی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای ایجاد یک تغییر زیبا و افزایش روشنایی باشد.

    LED‌ها دارای طول عمر کلی 50000 ساعت هستند و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت نصب ریسه‌ ال ای دی است. این زمان معادل حدود شش سال استفاده مداوم است. با گذشت زمان، LED‌ها به آرامی و به تدریج نور خود را از دست می‌دهند و 50000 ساعتی است که معمولاً طول می‌کشد تا چراغ‌های LED تا 70٪ از خروجی نور اولیه خود را از دست بدهند. البته که این زمان به برند و انواع ریسه نیز بستگی دارد و گاهی ممکن است کمتر باشد.

    کاربرد ریسه ال ای دی

    انواع ریسه ال ای دی و ویژگی‌های آن‌ها

    انواع ریسه ال ای دی در طول‌های مختلف، با رنگ‌های مختلف سرد و گرم و … وجود دارد و دستتان در خرید ریسه کاملا باز است. علاوه بر ریسه‌های سوزنی و شلنگی معمول، ریسه نئون فلکسی نیز از انواع محبوب ریسه است که نوری پیوسته و یکنواخت تولید می‌کند. علاوه بر این‌ها می‌توان انواع ریسه ال ای دی را بر اساس ولتاژ و اندازه تراشه نیز دسته بندی کرد.

    انواع ریسه از نظر اندازه تراشه

    در توضیحات انواع ریسه LED اغلب یک عدد 4 رقمی مانند 5050 یا 2835 را می‌بینید. این عدد نشان دهنده اندازه تراشه است. به عنوان مثال، یک تراشه ال ای دی 5050 دارای ابعاد 5.0 میلی متر عرض و 5.0 میلی متر ارتفاع است. به طور مشابه، تراشه 2835 دارای ابعاد 2.8 میلی متر عرض و 3.5 میلی متر ارتفاع است. اگرچه اکثر تراشه‌های با اندازه یکسان ویژگی‌های مشابهی دارند، اما همه تولیدکنندگان تراشه برابر نیستند. بنابراین، هیچ تضمینی وجود ندارد که تراشه‌های هم‌اندازه از تولیدکنندگان مختلف عملکرد مشابهی داشته باشند و متعاقبا نور یکسانی را تولید کنند.

    اما اندازه تراشه چه اهمیتی دارد؟ همانطور که می‌توانید حدس بزنید، به طور کلی یک تراشه بزرگ‌تر روشن‌تر است. البته استثنائاتی هم وجود دارد زیرا عوامل متعددی روشنایی کلی را تعیین می‌کنند، از جمله طراحی مدار تراشه، توان مصرفی و مواد مورد استفاده. اندازه تراشه در تعیین تعداد LED‌هایی که می‌توان روی یک ریسه نصب کرد نیز نقش دارد:

    1. یک تراشه باریک را می‌توان به نوار نزدیک‌تر به هم نصب کرد و نور یکنواخت‌تری ایجاد کرد.
    2. یک تراشه بزرگ به طور بالقوه می‌تواند چندین دیود را روی یک تراشه قرار دهد. این می‌تواند باعث ایجاد فاصله بهتر برای نوارهای چند منظوره (تغییر رنگ) شود.

    انواع ریسه ال ای دی

    انواع ریسه از نظر ولتاژ

    ولتاژ یکی دیگر از پارامترهای متغیر در انواع ریسه ال ای دی است. معمولا چهار ولتاژ رایج برای ریسه وجود دارد، ولتاژ 5، 12، 24 و 220 ولت. ولتاژ پنج ولت مربوط به ریسه‌های کم‌توان‌تر و آن‌هایی است که به پورت یو اس بی متصل می‌شوند. ولتاژهای 12 و 24 مربوط به بسیاری از ریسه‌های رایج هستند و در نهایت ولتاژ 220 ولت برای فضاهای بزرگ و متراژهای بیشتر در نظر گرفته می‌شوند. ذکر این نکته بسیار مهم است که بر خلاف تصور عمومی، ولتاژ بالاتر به معنی روشنایی بیشتر نیست و این دو موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارند. اندازه ولتاژ ریسه ال ای دی بیشتر به اندازه‌‌ی ریسه‌هایی که لازم دارید برمی‌گردد. افت ولتاژ پدیده رایجی است که در ریسه‌های بلند ممکن است ال ای دی‌هایی که دورترین فاصله از منبع تغذیه دارند نور کمتری داشته باشند. هر چه ولتاژ بیشتر باشد این افت ولتاژ نیز کمتر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید متراژهای طولانی از ال ای دی نواری را نصب کنید حتما باید خرید ریسه با ولتاژ بالاتر را مد نظر قرار دهید. از طرفی در ریسه‌های با ولتاژ بیشتر، به دلیل نوع قرار گیری ال ای دی‌‌ها مکان‌های برش ریسه فاصله بیشتری از هم دارند و اگر می‌خواهید ریسه‌های کوتاه را نصب کنید بهتر است ولتاژهای پایین را انتخاب کنید.

    تجهیزات لازم برای روشن کردن ریسه ال ای دی

    نصب ریسه ال ای دی بسیار راحت و ساده است و برای انجام آن نیازی به مهارت ویژه یا تجهیزات خاصی ندارید. اگر پشت ریسه‌ای که خریداری کرده‌اید چسب ندارد و نیاز دارید آن را به دیوار آویز کنید می‌توانید بست‌های پلاستیکی تهیه کنید که با فاصه حود ۱۰ سانت روی دیوار می‌چسبند. به علاوه به یک قیچی محکم یا وسیله‌ای برای برش ال ای دی نواری در قسمت‌های دلخواه و چسب آکواریوم نیاز دارید. در نهایت به یک سوکت نیز نیاز دارید که خیلی اوقات همراه خود ریسه ال ای دی وجود دارد و گاهی باید به صورت جداگانه تهیه شود. حتما قبل از شروع نصب ریسه را به خوبی بررسی کنید تا عاری از هرگونه پارگی یا آسیبی باشد. ریسه را هنگامی که در قرقره قرار دارد روشن نکنید.

     

    بیشتر بخوانید:

    تزئین تولد با ریسه ال ای دی

    گام به گام راهنمای اتصال و تنظیم ریسه ال ای دی

    بعد از خرید ریسه، اگر پشت ریسه ال ای دی چسب‌دار است، در اولین مرحله باید سطح مد نظر خود را به خوبی تمیز کنید، ‌به طوری که هیچ گونه گرد و خاک یا آلودگی وجود نداشته باشد. این نوع ریسه را نمی‌توانید روی سطوح دارای پستی و بلندی بچسبانید زیرا ممکن است به مرور ضعیف شده و از روی سطح کنده شود. به علاوه طراحی قرار دادن ریسه را به طوری انجام دهید که تجمع ریسه در یک قسمت زیاد نباشد و سیم‌ها روی هم نیفتند زیرا امکان ایجاد گرما و آب شدن روکش هنگام روشن کردن ال ای دی وجود دارد.

    در مرحله بعدی نصب ریسه، اندازه‌ی مد نظر از ریسه را از مکان‌های تعیین شده روی خود ریسه ببرید. دقت کنید که اگر ریسه را از مکان دیگری ببرید آن قسمت کلا بلا استفاده خواهد شد. لایه روی چسب را جدا کنید و آن را با دقت در محل مد نظر خود بچسبانید. اگر ریسه‌ی شما چسب ندارد می‌توانید آن را صرفا در مکان خود قرار دهید یا این که توسط بست‌های مخصوص روی دیوار بچسبانید. به علاوه روکش چسب را یکباره جدا نکنید و پس از کندن هر قسمت آن را سریع بچسبانید.

    تجهیزات نصب ریسه ال ای دی

    حالا وقت استفاده از سوکت رسیده است. یک سر ال ای دی نواری را وارد قسمت خالی سوکت کنید تا کاملا روی قسمت لحیم کاری شده قرار بگیرد، به علایم روی سوکت نیز توجه کنید تا جهت درستی را روی ریسه قرار دهید. سمت دیگر ریسه را نیز توسط چسب آکواریوم کاملا مهر و موم کنید. حالا با اتصال دو شاخه که در سمت دیگر سوکت قرار گرفته به منبع برق می‌توانید از روشنایی ریسه ال ای دی خود بهره ببرید. دقت کنید که اگر می‌خواهید از ریسه در فضای باز استفاده کنید، باید حتما خود سوکت را نیز آب بندی و در برابر نفوذ آب یا گرد و غبار محافظت کنید زیرا احتمال آسیب رسیدن به آن وجود دارد.

     

    سوالات متداول

    آیا می‌توان ریسه‌های ال ای دی را به هم متصل کرد؟

    بله. در صورتی که نوارهای ال ای دی را از محل مخصوص بریده باشید، می‌توانید با جدا کردن پوشش سیلیکونی و لحیم کاری آن‌ها را به هم وصل کرده و توسط کانکتور به هم وصل کنید.

    آیا می‌توان از ال ای دی نواری بیرون از خانه استفاده کرد؟

    بله مدل‌هایی از ریسه ال ای دی وجود دارد که دارای پوشش ضد آب و ضد گرد و غبار است و می‌توانید به راحتی در فضاهای روباز نیز مورد استفاده قرار دهید.

    چگونه از افت ولتاژ در ریسه ال ای دی جلوگیری کنیم؟

    با انتخاب ولتاژهای بالاتر ریسه ال ای دی و یا استفاده از طول‌های کمتر، می‌توانید از افت ولتاژ جلوگیری کرده و نوری یکنواخت و روشن داشته باشید.

    نصب ریسه ال ای دی، راحت و آسان با تغییری قابل توجه

    می‌توان گفت سخت‌ترین مرحله نصب ال ای دی در منزل (یا بیرون از آن)، انتخاب بهترین رنگ و مدل ریسه است چرا که روشن کردن ال ای دی بسیار ساده و راحت است و با کمترین امکانات نیز به راحتی قابل انجام است. نصب ریسه ال ای دی با طول عمر بالا و قیمت مناسب می‌تواند راهی عالی برای تغغیر دکوراسیون به شمار بیاید، البته در صورتی که ریسه باکیفیت و از جای معتبر خریداری کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *