مقاله ها

راهنمای جامع انتخاب ولتاژ ریسه ال ای دی

چراغ ال ای دی
  • ریسه‌ ال ای دی از بهترین انتخاب‌ها برای ایجاد روشنایی کاربردی و در عین حال دکوری و ملایم است. این مدل ریسه در ولتاژهای مختلف تولید و عرضه می‌شود و شاید انتخاب ولتاژ مناسب هنگام خرید کمی گیج کننده به نظر برسد. در این مقاله یک راهنمای کامل در مورد ولتاژ ریسه ال ای دی داریم که شما را با انواع ولتاژ و انتخاب بهترین مدل آشنا می‌کند.

    ولتاژ چیست و انواع آن کدام است؟

    قبل از هر چیزی خیلی مختصر و مفید ببینیم ولتاژ اصلا چیست و چه انواعی دارد؟ ولتاژ به عنوان اختلاف پتانسیل الکتریکی دو نقطه در یک مدار الکتریکی تعریف می‌شود. به عبارت دیگر، مقدار انرژی مورد نیاز برای حرکت یک بار الکتریکی از نقطه‌ای به نقطه دیگر در مدار الکتریکی را ولتاژ می‌گویند. ولتاژ همان عاملی است که در یک مدار الکتریکی، بارهای الکتریکی (یا الکترون‌ها) را مجبور می‌کند تا از مدار عبور کنند. بنابراین، ولتاژ به طور کامل مسئول عبور جریان الکتریکی از طریق یک مدار الکتریکی است. اگر ولتاژ وجود نداشته باشد، جریان هم وجود ندارد. اما چگونه می‌توان ولتاژ را به وجود آورد؟ منابع انرژی که ما در مدارها و سیستم های الکتریکی استفاده می کنیم همان منابع ولتاژ هستند. رایج‌ترین منابع ولتاژ عبارت‌ند از: سلول، باتری، ژنراتور DC و دینام.

    ولتاژ به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:

    • ولتاژ مستقیم (DC)
    • ولتاژ متناوب (AC)

    زمانی که قطبیت یا جهت ولتاژ در مدار الکتریکی با گذشت زمان تغییر نمی‌کند به آن ولتاژ مستقیم گفته می‌شود و همانطور که از نام آن مشخص است، فقط در یک جهت عمل می‌کند. ولتاژ مستقیم ممکن است یک ولتاژ ثابت یا یک ولتاژ اصطلاحا پالسی باشد. در مورد ولتاژ ثابت، مقدار ولتاژ با زمان تغییر نمی‌کند، در حالی که در مورد ولتاژ پالسی، مقدار ولتاژ نسبت به زمان تغییر می‌کند و کم و زیاد می‌شود.

    از طرف دیگر، زمانی که مقدار ولتاژ به طور مداوم تغییر می‌کند و جهت آن نیز متعاقبا به طور متناوب تغییر می‌کند، ولتاژ به عنوان ولتاژ متناوب شناخته می‌شود. ولتاژ متناوب می‌تواند انواع مختلفی از شکل موج مانند شکل موج سینوسی، شکل موج مربعی، شکل موج مثلثی و بسیاری دیگر داشته باشد. البته در حالت واقعی، ولتاژ متناوب عمدتاً به دلایل فنی و اقتصادی، شکل موج سینوسی دارد.

    ولتاژهای مختلف ریسه ال ای دی

    ریسه ال ای دی تنوع بالایی دارد و در اندازه‌ها و ولتاژهای مختلفی تولید می‌شود. ولتاژ ریسه ال ای دی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود هرچند که ممکن است به صورت سفارشی و یا دست ساز، مدل‌های دیگری هم وجود داشته باشد.

    ریسه ال ای دی ۵ ولت: این ریسه‌ها ریسه‌های کوچک و ساده‌ای هستند که معمولا می‌توانند حتی به پورت USB نیز به صورت مستقیم وصل شوند و گاهی شامل ریسه‌های دیجیتال هم می‌شوند. الته این نوع ریسه ال ای دی چندان رایج نیست و در موارد خاص و دکوری به کار می‌رود.

    ریسه ال ای دی ۱۲ ولت: این نوع ریسه از موارد رایج است که در اکثر فروشگاه‌ها وجود دارد. به دلیل ولتاژ پایین کار با این ریسه ساده و بی‌خطر است، اما در موارد زیادی نمی‌توان از آن بهره برد و باید به فکر افت ولتاژ نیز باشید.

    ریسه ال ای دی ۲۴ ولت: این مدل نیز مانند ولتاژ ریسه ال ای دی ۱۲ ولت بسیار رایج و در دسترس است. این مدل برای طول‌های ریسه نسبتا بالاتر استفاده می‌شود و محل برش‌های طولانی‌تری نیز دارد.

    ریسه ال ای دی ۲۲۰ ولت: ریسه ۲۲۰ ولت نسل جدید‌تر ریسه‌های LED است و بزرگ‌ترین مزیتی که دارند این است که نیازی به ترنسفورماتور ندارند و به صورت مستقیم به برق وصل می‌شوند. برای پروژه‌های بزرگ و متراژهای طولانی بیشتر از این گزینه استفاده می‌شوند.

    ولتاژهای مختلف ریسه ال ای دی

    چگونه ولتاژ ریسه ال ای دی را انتخاب کنیم؟

    هر مدل ریسه معایب و مزایای خاص خودش را دارد و بسته به کاربرد می‌تواند بهترین یا بدترین انتخاب باشد. برای انتخاب ولتاژ ریسه ال ای دی مناسب، باید یک سری نکته را در نظر بگیرید که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    افت ولتاژ

    افت ولتاژ از مهم‌ترین مسائلی است که باید حین خرید ریسه ال ای دی به آن توجه کنید. افت ولتاژ باعث می‌شود که ریسه‌های ال ای دی با طولانی شدن طول ریسه، شدت نور خود را از دست بدهند. این یعنی ال ای دی‌ های ابتدای نوار (نزدیک‌تر به منبع تغذیه) به شدت می‌درخشند و روشنایی حداکثر را دارند، در حالی که LED‌های انتهای ریسه یا شلنگ ظاهری کم نور و بی‌رمق خواهند داشت. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

    هر مقدار سیم دارای مقدار مشخصی مقاومت الکتریکی است. در نتیجه هرچه سیم بلندتر باشد، مقاومت بیشتر است. مقاومت الکتریکی باعث افت ولتاژ و افت ولتاژ ریسه ال ای دی باعث کم رنگ شدن LED شما می‌شود، به همین سادگی. بنابراین، LEDهای انتهای یک ریسه همیشه ولتاژ کمتری نسبت به LEDهای ابتدایی دریافت می‌کنند. حالا اگر طول ریسه خیلی بلند باشد، افت ولتاژ به اندازه‌ای قابل توجه خواهد بود که باعث ایجاد تفاوت قابل مشاهده در روشنایی می‌شود.

    افت ولتاژ ریسه ال ای دی

    انتخاب ولتاژ بالاتر برای جلوگیری از افت ولتاژ

    اکثر تراشه‌های ال‌ای‌دی مجزا، صرف نظر از این که روی چه نوع ریسه‌ای نصب شده باشند، با برق ۳ ولت DC کار می‌کنند. در واقع همان تراشه LED که روی ریسه ۱۲ ولت کار می‌کند، می‌تواند روی ریسه ۲۴ ولتی نیز نصب شود. چیزی که تفاوت را ایجاد می‌کند تنها نحوه طراحی مدارهای نواری است. تراشه‌های LED به صورت سری در گروه‌های مجزا سیم کشی می‌شوند. هر گروه شامل چند تراشه LED و یک مقاومت است. کل افت ولتاژ در گروه باید برابر با کل ولتاژ نوار باشد (تصویر را ببینید). سپس هر یک از گروه‌ها به صورت موازی سیم کشی شده و در طول ریسه چیده می‌شوند. طبق شکل، اندازه گروه در یک نوار ۲۴ ولتی هفت عدد LED است در حالی که تنها سه عدد LED برای ریسه ۱۲ ولتی موجود است. همانطور که گفتیم هر سیم مقدار معینی مقاومت در برابر جریان الکتریسیته دارد. هر چه سیم طولانی‌تر شود، مقاومت (و افت ولتاژ) بیشتر می‌شود و در نهایت به اندازه‌ای بزرگ می شود که بر روشنایی LED تأثیر بگذارد. هنگامی که از ریسه ال ای دی ۲۴ ولت استفاده می‌کنیم، دو اتفاق سبب جلوگیری از افت ولتاژ می‌شود:

    ۱. هنگامی که ولتاژ دو برابر می‌شود (۱۲ ولت به ۲۴ ولت)، طبق قانون اهم جریان نصف می‌شود. این باعث می‌شود که افت ولتاژ سیم بلند نیز به نصف کاهش یابد. بنابراین به جای افت مثلا یک ولت، میزان افت ۰.۵ می‌شود.

    ۲. اثر افت ۰.۵ ولت بین ۸ جزء مدار باقی‌مانده تقسیم می‌شود (در مقایسه با ۴ قطعه در ریسه ال ای دی ۱۲ ولت). بنابراین اگر حساب و کتاب کنیم می‌توانیم بگوییم که ولتاژ بین LEDها در مقایسه با ۲.۷۵ ولت در ریسه ۱۲ ولت به تنها ۲.۹۳۷۵ ولت در ریسه ۲۴ ولتی کاهش یافته است.

    انتخاب ولتاژ ریسه ال ای دی

    بنابراین اگر برنامه ای دارید که نیاز به نوارهای طولانی دارد، ممکن است نوارهای 24 ولت ایده خوبی باشد. اما حتی نوارهای 24 ولت هم محدودیت‌هایی دارند و اگر ریسه‌های خیلی بلند انتخاب کنید ممکن است دچار افت ولتاژ شوند و باید به سراغ مدل ۲۲۰ ولت بروید.

    طول ریسه ال ای دی‌

    همانطور که اشاره شد، ال ای دی‌ها در طول ریسه گروه‌بندی دارند. ‌اندازه گروه به ولتاژ نوار بستگی دارد و هر چه ولتاژ کم‌تر باشد، اندازه گروه ال ای دی هم کوچک‌تر است. خطوط برش ال ای دی که می‌توانید ریسه را از آن قطع کنید بین این گروه‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین، هرچه هر گروه از LED ها کوچکتر باشند، خطوط برش می‌توانند به هم نزدیکتر شوند. در نتیجه می‌توان گفت اگر مکان نصب شما دارای گوشه‌های زیادی با طول‌های کوتاه است، یک ریسه ولتاژ پایین با خطوط برش نزدیک‌تر می‌تواند انتخاب خوبی باشد و آزادی عمل بیشتری در بریدن ریسه‌ها خواهید داشت. به عنوان مثال یک ریسه ال ای دی ۲۲۰ ولتی را نمی‌توانید در فواصل کمتر از یک متر ببرید و همین هم سبب می‌شود در کارهای جزئی و کوچک با مشکل زیادی رو به رو شوید. بنابراین بهتر است قبل از خرید ریسه، ابتدا مکان نصب و فواصل را به خوبی اندازه گیری کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

    نکاتی درباره نصب، ایمنی و تعمیر ریسه های ال ای دی با ولتاژهای گوناگون

    اگر منبع تغذیه ریسه ال ای دی با ولتاژ آن همخوانی داشته باشد، می‌توان گفت نصب ریسه‌های با ولتاژهای مختلف تفاوتی با هم ندارد. از طرفی در صورت نیاز می‌توانید ریسه‌های ال ای دی را که قبلا بریده‌اید به هم بچسبانید تا در جای دیگری استفاده کنید اما مهم است که همه ریسه‌ها از یک ولتاژ باشند. هنگام نصب دقت کنید که بیش از حد ریسه را تا نکنید یا به آن فشار نیاورید، چرا که ال ای دی‌ها بسیار شکننده هستند و مدار آن‌ها نیز ممکن است دچار ایراد شود. از طرفی نقاط اتصال مختلف را حتما چک کنید تا به اندازه کافی محکم و ایمن باشند. در مورد ولتاژ ریسه ال ای دی ۲۲۰ ولت، این ریسه تنها مدلی است که نیاز به ترانسفورماتور ندارد و مستقیما به برق متصل می‌شود، اما از طرفی به دلیل ولتاژ بالا کار با این ریسه به دقت بسیار بیشتری نیاز دارد زیرا امکان برق گرفتگی و آسیب در این مدل بیشتر است.

    نصب ریسه ال ای دی

    انتخاب بهترین ولتاژ ریسه ال ای دی

    در این مقاله انواع ولتاژ ریسه ال ای دی را بررسی کرده و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها را مرور کردیم. هر یک از این مدل‌‌ها می‌توانند در مکان و کاربرد خود بهترین عملکرد را داشته باشند. بنابراین با انتخاب نوع فضا و مدل دکور خود می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. به طور خلاصه می‌توان گفت ولتاژهای پایین‌تر در متراژهای کمتر و سبک‌تر و ولتاژهای بالا در ریسه‌های طولانی و فضاهای بزرگ‌تر انتخاب بهتری هستند.

    بیشتر بخوانید:

    تزئین جشن تولد با ریسه ال ای دی

    سوالات متداول

    آیا عدد ولتاژ در میزان نور ریسه ال ای دی موثر است؟

    بسیاری بر این باورند که ولتاژ بر میزان روشنایی تاثیر می‌گذارد، اما واقعیت این است که هیچ تفاوتی در روشنایی بین نور ریسه با ولتاژهای مختلف وجود ندارد زیرا ال ای دی‌های استفاده شده از یک نوعند و تنها نحوه چینش متفاوتی دارند.

    آیا می‌توان دو ریسه ال ای دی مختلف را به هم وصل کرد؟

    تنها در صورتی می‌توانید دو نوار ال ای دی را به هم متصل کنید که ولتاژ و قطبیت آن‌ها با هم یکی باشد.

    بهترین ولتاژ ریسه ال ای دی کدام است؟

    برای پروژه‌های بزرگ و طول‌‌های زیاد،‌ ریسه ال ای دی ۲۲۰ ولت و برای طول‌های کم ریسه‌‌های ۱۲ و ۲۴ ولت بهترین انتخاب هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *