مقاله ها

انواع روکش سیم و کابل برق| نکات انتخاب روکش مناسب

  • انواع روکش سیم و کابل چیست؟

    روکش سیم و کابل برق، لایه ای از مواد عایق است که سیم های مسی یا آلومینیومی را محافظت می کند. روکش از تماس مستقیم سیم ها با یکدیگر و اجسام خارجی جلوگیری می کند. روکش سیم برق همچنین از سیم ها در برابر عوامل محیطی مانند آب، رطوبت، روغن، ضربه و حرارت محافظت می کند.

    روکش سیم

    انواع مختلفی از روکش سیم برق وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود هستند. برخی از رایج ترین انواع روکش سیم برق عبارتند از:

     

    روکش پلی وینیل کلراید (PVC)

    روکش PVC، یکی از پرطرفدارترین روکش‌های استفاده شده در بازار امروز است که از ماده پلی وینیل کلراید ساخته شده و به دلیل خواص مقاومتی بالا، در صنایع کابلی و سیم‌ها به وفور به‌کار می‌رود. این روکش می‌تواند به خوبی از هادی کابل در برابر خوردگی و حرارت محافظت کند، بنابراین در سیم‌کشی داخلی خودروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، عایق بودن در برابر سرما از جذابیت این روکش برخوردار است، زیرا تا دمای منفی صفر درجه می‌تواند مشکلاتی که در هوای سرد بوجود می‌آید، را پیشگیری کند. با این حال، مقاومت نهایی کابل‌ها به حد زیادی از هادی استفاده شده نیز تعیین می‌شود..

    روکش پلی اتیلن (PE)

    PE یک روکش مقاوم در برابر آب و روغن است که برای سیم کشی در محیط های مرطوب یا روغنی مناسب است. همچنین این روکش بسیار انعطاف پذیر است و می تواند در دماهای بالا استفاده شود.

    روکش پلی اورتان (PUR)

    PUR یک روکش بادوام و مقاوم در برابر حرارت است که برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر شوک و ضربه دارند مناسب است.  از این کابل‌ها در ساخت سیستم‌های رباتیک، تجهیزات مخابراتی و سیم‌کشی‌های تلفن، ساخت بازوهای رباتیک و غیره استفاده‌های زیادی می‌شود. همچنین این روکش بسیار انعطاف پذیر است و می تواند در دماهای بالا استفاده شود.

    روکش سیلیکون

    این کابل‌ها که دارای مقاومت نسبی هستند، با قابلیت تحمل دمای بسیار بالا، به ویژه در محیط‌های گرم و داغ قابلاستفاده هستند. همچنین با ویژگی نسوز بودن و وزن کم نسبت به سایر انواع کابل، جابه‌جایی آن‌ها را بسیار ساده و آسان است. این کابل‌ها به نام کابل نسوز نیز شناخته می‌شوند.

    روکش پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE)

    این کابل‌ها، یا همان کابل تفلون، عمدتاً در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند. زمانی که روکش سیم و کابل از جنس تفلون باشد، این هادی ها در محیط‌های با تغییر دمای زیاد قابل استفاده خواهند بود. این کابل‌ها به طور گسترده در سیم‌پیچی‌های موتور و سیم‌کشی‌های مختلف دستگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از روکش تفلون، لایه‌ی محافظتی بر روی سیم‌ها ایجاد می‌شود و مواد مورد استفاده در روکش تفلونی از ترک خوردگی سیم را تا حد ممکن جلوگیری می کنند، در نتیجه سیم به شکل یک دست و سالم باقی می‌ماند.

    روکش LSZH

    LSZH یک روکش بدون هالوژن است که برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر آتش دارند مناسب است. این روکش همچنین یک عایق الکتریکی خوبی است و می تواند در دماهای بالا استفاده شود.

    کدام روکش سیم و کابل مناسب تر است؟

    انتخاب نوع روکش سیم برق مناسب به عوامل مختلفی مانند شرایط محیطی، کاربرد سیم و کابل و بودجه بستگی دارد.

    شرایط محیطی

    اگر سیم برق در معرض شرایط محیطی نامساعدی مانند آب، رطوبت، روغن، ضربه یا حرارت بالا قرار دارد، باید از روکشی استفاده شود که در برابر این عوامل مقاوم باشد. به عنوان مثال، برای سیم کشی در محیط های مرطوب یا روغنی باید از روکش PE یا PUR استفاده شود. برای سیم کشی در محیط های صنعتی که ممکن است ضربه یا حرارت بالا وجود داشته باشد، باید از روکش PUR، PTFE یا LSZH استفاده شود.

    کاربرد سیم و کابل

    نوع روکش سیم برق همچنین به کاربرد سیم و کابل بستگی دارد. به عنوان مثال، برای سیم کشی در ساختمان های مسکونی یا تجاری، معمولاً از روکش PVC استفاده می شود. برای سیم کشی در تجهیزات صنعتی، معمولاً از روکش PUR، PTFE یا LSZH استفاده می شود.

    بودجه

    قیمت روکش های مختلف سیم برق متفاوت است. روکش PVC ارزان ترین نوع روکش است، در حالی که روکش های PTFE و LSZH گران ترین هستند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *