مقاله ها

کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شیلددار
  • سیم‌کشی و کابل، بخش ضروری زندگی شهری است، وظیفه اصلی کابل‌ها انتقال انرژی الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر است. امروزه بیش از 90 درصد زندگی مردم وابسته به انرژی الکتریکی است، به همین دلیل نباید از کنار آن به سادگی عبور کنید. انتخاب و خرید کابل در کیفیت برقراری ارتباط و نگهداری از تاسیسات نقش بسیار مهمی دارد. برای اتصالات بیرونی که در فضای باز و در برابر عوامل خارجی قرار دارند باید از کابل‌هایی با کیفیت بالاتر استفاده کرد. اگر به دنبال اتصالات با کیفیت هستید باید بدانید که کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟
    در ادامه این مقاله از الفبای برق با ما همراه باشید تا با کابل شیلد دار، ویژگی‌های کابل شیلد دار، کاربرد کابل شیلد دار آشنا شوید. 

    کابل شیلد دار چیست؟

    کابل شیلد دار کابل‌های الکتریکی هستند که در یک لایه رسانای استاندارد عایق‌بندی شده‌اند. شیلد این کابل‌ها را می‌توان از رشته‌های مس بافته شده، نوار مسی مارپیچ یا برخی از پلیمرهای رسانا ساخت. کابل شیلد دار بسیار ضخیم‌تر و مقاوم‌تر از کابل‌های بدون شیلد است، به همین دلیل در زمان کار با این کابل باید دقت بیشتری کنید. 

    از انواع مختلف کابل شیلد دار در بخش تاسیسات صنعتی و سایر تجهیزات مجاور آن استفاده می‌کنند، کابل بدون شیلد برخلاف کابل شیلد دار دارای محافظ داخلی برای کاهش EMI نیست و برای لغو EMI از یک جفت سیم پیچ خورده استفاده می‌کنند.
    کابل‌های شیلد دار معمولا گران‌تر از کابل‌های معمولی هستند زیرا در ساخت آن‌ها از مواد مختلفی چون لایه‌های عایق مسی استفاده شده است. این کابل با توجه به ویژگی‌های خاصش انواع مختلفی دارد.

     

    کابل‌های شیلد دار از چه جنسی ساخته شده‌اند؟

     کابل‌های شیلد دار معمولا در دو مدل فویلی و سیم‌های بافته شده ساخته شده‌اند. در مدل فویلی این نوع کابل‌ها از ورقه‌های نازک آلومینیوم و مس استفاده می‌کنند، شیلدهای بافته شده از سیم مس هم با نقره و قلع پوشانده می‌شوند. 

    • کابل شیلد دار قدرت: یکی از پراستفاده‌ترین کابل‌های شیلد دار، کابل شیلد دار قدرت است که در فضای آزاد و زیرزمین قابل استفاده هستند. از این کابل شیلد دار در پروژه‌های بزرگ و مهم و تاسیسات صنعتی استفاده می‌کنند. 
    • کابل شیلد دار شبکه: کابل شیلد دار شبکه در دسته کابل‌های پسیو شبکه قرار دارد و از آن برای انتقال داده‌های درون شبکه‌ای استفاده می‌کنند. کابل شبکه شیلد دار به جفت کابل‌های محافظت شده‌ای گفته می‌شود که از ایجاد نویز و تداخلات داخلی جلوگیری می‌کند و انتقال داده‌ها را به صورت مداوم و بدون قطعی امکان‌پذیر خواهد کرد. دو اصطلاح کابل شبکه STP یا SFTP برای کابل شبکه شیلد دار بسیار رایج است. 
    • کابل شیلد دار فرمان: کابل‌های فرمان یا کابل کنترل، کابل‌های چند هادی هستند که در اتوماسیون و کاربردهایی با دقت بالا استفاده می‌شوند. با کمک این کابل‌ها می‌توانید فرآیندهای خودکار را اندازه‌گیری و تنظیم کنید. کابل شیلد دار فرمان با محافظ فویل، محافظ نواری و ترکیبی از این دو ساخته می‌شود.
      شیلدها از کابل در برابر میدان مغناطیسی مزاحم جلوگیری می‌کنند. 
    1. کابل شیلد دار مخابرات: کابل مخابرات شامل کابل‌های زمینی، هوایی، مسی و فیبر نوری است. کابل‌های هوایی معمولا به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل خارجی و تغییرات آب و هوا باید دارای محافظ قوی‌تری باشند البته این محافظ بیشتر مربوط به لایه‌های بیرونی کابل است.
      کابل‌های شیلد دار مخابراتی برای محافظت بیشتر از جریان انتقال نیرو ساخته شده‌اند. 

    جنس کابل شیلد دار چیست

    کاربردهای رایج کابل شیلد دار چیست؟

    همه‌ی کابل‌ها در معرض بار الکتریکی قرار دارند به همین دلیل برای جلوگیری از بروز اختلالات باید از محافظ استفاده کنید. معمولا در محیط‌هایی که امواج الکترومغناطیسی شدت بالایی دارند از کابل شیلد دار استفاده می‌کنند. 

    • کابل شیلد دار برای دکل مخابراتی: کابل‌های اطراف دکل‌های مخابراتی در معرض بار الکتریکی قرار دارند و شدت امواج هم در آن‌ها بسیار بالاست. به همین دلیل بهتر است برای مسیریابی و اتصال داده‌های مخابراتی از کابل شیلد دار استفاده کنید. 
    • در مرکز اطلاعات: برای جلوگیری از خراب شدن و از دست رفتن اطلاعات و داده‌ها از کابل شیلد دار در مرکز اطلاعات استفاده می‌کنند. 
    • مراکز صنعتی: معمولا برای اتصال اجزای تجهیزات در خط تولید‌های مختلف مانند ماشین ابزار، تجهیزات حمل و نقل مکانیکی و غیره از کابل شیلد دار یا محافظ استفاده می‌کنند. 
    • صنعت برق: برای حفاظت از سیستم‌های تغذیه فشار قوی و فشار متوسط باید از کابل محافظ استفاده کنید تا مانع تداخلات شود. به همین دلیل در زمان برخورد با زمین میدان الکترواستاتیکی ایجاد می‌شود. 

    ویژگی های کابل شیلد دار استاندارد

    شیلد روی این نوع کابل‌ها از جنس یک ورق نازک مس یا آلومینیوم ساخته شده و برای افزایش مقاومت کابل به یک حامی پلی استر متصل می‌شود. کابل‌های شیلد دار یا محافظ نوار قادرند تا محافظت بالایی از سیم هادی که دور آن پیچیده شده داشته باشند.
    فویل درون این کابل بسیار ظریف است و همین موضوع باعث شده تا استفاده از آن کمی سخت و دشوار باشد، در بیشتر مواقع از سیم تخلیه استفاده می‌کنند. 

    کابل‌های شیلد دار ضد سوزش هستند و دافع ساختاری آن یکی از مهم‌ترین مزایای کابل به شمار می‌رود. این کابل‌های شیلد دار در از بین بردن اختلالات جریان و نویز خارجی بسیار خوب عمل می‌کنند و برای انتقال داده‌های مهم از آن استفاده می‌شود. کابل‌های نسوز از ایجاد میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی جلوگیری خواهند کرد. 

    از دیگر ویژگی‌های کابل‌های شیلد دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • انعطاف‌پذیری بالا 
    • دوام و مقاومت بالا در برابر آسیب‌های مکانیکی 
    • مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی
    • استحکام کششی بسیار بالا 

    ویژگی های یک کابل شیلد دار

    مزایای کابل شیلد دار نسبت به کابل بدون شیلد

    مهم‌ترین مزایای استفاده از کابل شیلد دار، از بین بردن نویز و اختلالات الکتریکی است. انعطاف‌پذیری بالا، طول عمر بیشتر نسبت به سایر کابل‌ها، انتقال سریع داده‌ها، قابل استفاده در مجراها و کانال‌های زیرزمینی، مقاوم در برابر رطوبت و سایر عوامل خارجی از رایج‌‌ترین مزایای کابل شیلد دار هستند. 

    نکاتی که در استفاده از کابل شیلد دار باید در نظر بگیرید

    کابل شیلد دار با وجود انعطاف‌پذیری بالایی که دارد نباید بیش از اندازه آن را خم کرد زیرا ممکن است ترک بخورد یا بشکند. کابل شیلد دار بافته شده در مقایسه با کابل شیلد دار فویلی تعداد لایه‌های عایق بیشتری دارد و گران‌قیمت تر است به همین دلیل در زمان خرید تمام جوانب را بررسی کنید.  

    خلاصه کلام

    با مطالعه این مقاله دریافتید که کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی در بخش‌های مختلف دارد. به عبارت ساده کابل شیلد دار یک کابل فلزی از جنس مس یا آلومینیوم است که از ایجاد نویز خارجی در هادی کابل جلوگیری می‌کند و هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که دارند در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

    کابل‌های شیلد دار در برابر خم شدن مقاومت بسیار بالایی دارند به همین دلیل در مکان‌های مختلفی می‌توان از انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها استفاده کرد. برای خرید انواع کابل شیلد دار می‌توانید به وب‌سایت الفبای برق مراجعه کنید. 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *